сряда, 16 март 2011 г.

Началото - Адам и Ева

Тората говори за четири периода в развитието на човечеството. Първият период - от създаването на първия човек Адам до изгонването му от Рая / на иврит Ган Еден /. Вторият период е свързан с Адам и неговите потомци от изгонването му от Рая / или Райската градина/ до Всемирния потоп. Третият период - това е епохата на човечеството след потопа до разрушаването на Вавилонската кула. Четвъртият период- от разрушаването на Вавилонската кула до наши дни.


В началото първият човек е създаден като едно цяло, а след това Всевишния го разделя, прави от негова част Ева и ги определя по полов признак. При това в Тората не намираме обяснение, как Всевишния извършва творението на Eва. Бог взема една част от Адам и така от единното цяло възникват две половини - мъж и жена. Те са предназначени да съществуват физически разделно, но едновременно и заедно, за да изпьлняват Божията заповед за размножаване. Така се определа положението в юдаизма, че за всеки мъж съществува минимум една втора женска половина..

Адам и Ева са изгонени от Рая, защото изяждат плод от дървото на познанието по- рано от положеното. Така и още тогава човека казва първото- "не" на Твореца. С това проявление на волята се определя и свободата за избор, даден от Всевишния. Всяко друго същество сляпо се подчинява на волята Mу. В това положение човечеството преживява двадесет поколения, докато Авраам не се обръща към Всевишния с инициатива да Му служи. И тогава, за да повдигне светостта на Авраам до нивото на основната задача, която му предстои, Бог заповядва на него и неговите потомци да извършват обрязване на крайната плът като знак на Завет, договор за свещеннослужение.


Светецът Ной строи ковчега
 След изгонването на Адам и Ева от Райската градина започва битието на десет поколения, вече смъртни човеци до Всемирния Потоп. Тази земя ни е трудно да си представим, защото Потопът я изменя неузнаваемо, и самия човек се променя и загубва способността за управлява природата. Тогава е била епохата на невероятното за нас дългожителство. Средната продължителност на живота, според Тората е била 900 години. При това старшият син се появява сред възрастните от 65-та година и до края на второто столетие на неговия жизнен път. Такъв разброс е свързан с особеностите на частния живот на един или друг човек. В Тората се упоменава в каква възраст се появява именно старшия син и това дава възможност да се определи точно времето от изгонването от Рая до Потопа. Човек в това време не яде месо на животни, благодатната земя му е давала необходимата растителна и млечна храна. Но хората, по своему използват дадената им от Бог свобода и застават на пътя на своеволието, жестокостта и безпътието. Тората обяснява, че в резултат на безпътието се раждат великани, загинали по време на Потопа. Само един от тях - Ог - се спасява на покрива на Ковчега на Ной и неговия жизнен път се проследява до изхода от Египет и Мойсей.

По- късно, когато Мойсей изпраща съгледвачи в Ханаанската земя, те разказват за земя на мляко и мед. Съгледвачите доставят грозде, което носят два човека на прът! Според това предание, гроздето стига за вино, от което се прави 40 години кидуш .

В Тората не намираме диалог на Ной с Всевишния, както по- късно Авраам разговаря . В отличие от Авраам, който проявява инициатива и по волята на Бог поставя началото на историята на еврейския народ, Ной се явява праведник на своето поколение и послушно изпълнява това, което му предписва Висшата воля. Не спори и строи огромен ковчег в продължение на 120 години със своите синове. Всевишният може да извърши това мигновенно, но е било важно със строителството на Ковчега да се занимават тези, които ще останат живи след Потопа.

Строежът на Ковчега е било последния опит да пробудят хората към разкаяние, защото Ной предупреждава съвременниците си за предстоящия Потоп, но те не го послушват. И тогава настъпва Потопа, като се спасява само Ной, семейството и и по един чифт животни за приплод и за жертвоприношение. Една от седемте заповеди на Ной е да не се яде част, отсечена от живо животно. Въобще месото като храна възниква след Потопа, който "измива" светостта на земята.След изменението на земята растителната храна става недостатъчна за жизнедеятелноста на хората. Продължителността на живота се намалява едва ли не в 10 пъти / средната продължителност след Потопа е 120 години/. Появяват се и жертвоприношенията като средство за общуване с Твореца.


Адам и Ева в Райската градина
 След разрушаването на Вавилонската кула народите се разделят по признака на служене на Всевишния и по различните езици. Съгласно Тората, Авраам и неговите потомци продължават да служат на Всевишния, останалите се занимават с идолопоклонничество.

1 коментар:

  1. Според мен, това обрязването е правено от хигиенична гледна точка.Както и да не се яде свинско и други природносъобразени привички и нрави.
    Сигурен съм, че всяко нещо си има своето обяснение.
    Кибик Блаже

    ОтговорИзтриване