сряда, 23 март 2011 г.

Господ е бил женен!

«Евреи, мюсюлмани и християни имат един Бог. Създателят е един , но не бил самотен. В резултат на дълги изследвания в областа на историята и религията на Израел направих извода, не много приятен за мнозина, че Бог е имал жена Ашера, име което евреите не произнасят.»

Това заявява доктор Ставрокопулу, която води популярно предаване по BBS “Погребаните секрети на Библията». Докторът отбелязва, че така са наричали могъщата богиня на плодородието в угаритската древна култура. В Синайската пустиня е намерена глинена табличка, в която се упоменава «Всевишният и неговата Ашера» и авторката заявява, че в самия Вехти Завет, въпреки «редактирането» също са се съхранили упоменания за женското божество.
Табличката, за която говори Ставрокопулу е намерена от израелски археолози още през 1975 година. Още един подобен паметник е намерен близо до Хеврон. А глинени женски фигури, изобразяващи женско божество се намират по цялото крайбрежие на Средиземно море.
Болшинството учени са съгласни с това, че борбата за тържеството на монотеизма с езичничеството сред колената на Израел е бил дълъг процес. Няколко векове , наред с култа към Всевишния е съществувало поклонение на местни божества, сред които е Ашера. А юдаизмът, кaкъвто познаваме сега,  побеждава едва през 6 век до новата ера. Не е изненадващо, че евреите наричат Всевишният със думата «Елоким», която е от женски род.
Първата версия за поклонението на евреите на семейна двойка изказва израелския учен Патай в книгата «Еврейската богиня» излязла през 1967 година. Патай счита, че евреите просто не са могли да пренебрегнат женско божество, което имат много от съседните народи. С това божество е свързано плодородието и Патай счита, че при кодификацията на Свещенното писание жреците- мъже са редактирали текста и унищожили упоменанията за женското божество. Но няколко свидетелства остават в фигурите на херивимите,охраняващи Ковчега на Завета. Библейските описания на херувимите ясно подчертават женското сексуално начало.
Опонентите на тази версия изказват предположение, че Ашера не е богиня, а особенно място в Храма или свещенно дърво.
Още една находка в израелския град Арад в Юдейската пустиня се разглежда  като потвърждение версията на Патай. Там учените намират древно светилище като умален размер на Йерусалимския Храм и два скрижала, малкия от които се разглежда като женско божество, а големия е символ на Всевишния. Съгласните с тази хипотеза са убедени, че това са символи на Всевишния и Ашера.
По мнение на вярващите, главния проблем на изследователите е буквалното възприемане на Свещенното Писание, като в същото време Библията е свят на различни образи.Това което в равинистическата литература е канон, за равините е предмет на трактовка. В Писанието често Всевишният се описва като жена, в книгата на пророка Исай сътворението на света метафорически се описва като жена, а Господ – с жена, която ражда.
За мъжката и женска съставляваща на божествената същност се говори основно в Мидраша. Адам, създаден в началото, съдържа в себе си и жена , а изследователите правят извода, че Адам, подобен на Господ, то и Той съдържа в себе си двете начала.
Връх на това са кабалистичните текстове, в който става персонизация на женската съставляваща, получила името «Шехина». Това, че в религиозните текстове може да се намерят свидетелства за женската съставляваща на Всевишния, не може да ни говори и утвърждава, че той е бил женен. Даже в зарята на юдейският култ истинска жена в Всевишния не е имало. Той е женен за Израел, това е неговия Завет.

Няма коментари:

Публикуване на коментар