неделя, 11 април 2010 г.

Песах - праздник на свободата




Песах, или Пасха,- най древният еврейски праздник е свързан с едно от важните събития в еврейската история - Изходът от Египет преди около 3300 години, в 2448 година по еврейския календар.
Праздникът Песах отбелязва ред събития, вследствие които евреите стават народ. В търсенето на по добър живот племето на Яков се отправя в Египет, където е прието радушно. Но когато се разраства и настъпва суша, египетския фараон облага с данъци не само своите подданици, но и евреите. Настъпват тежки времена.
Мойсей /Моше/ , отгледан и възпитан в двореца на фараона първи разбира , че изхода е напускане на земята Гошен. Веднъж , пасейки овцете в Синай, вижда горящ храст и чува гласа на Всевишния, повеляващ му да изведе своя народ от Египет и робството. Фараонът не желае да пуска евреите и Бог налага 10 наказания: превръща нилската вода в кръв, появяват се пълчища диви зверове, урожая загива от саранча, несметно количество жаби и накрая гибелта на новородените. Всевишният погубва египетските първенци, но пропуска домовете на евреите / "пасах" на иврит/. Накрая фараона се съгласява да пусне еврейското племе и то се отправя на път към Обетована земя, обещана от Бог.
В бързината евреите не успяват да заквасят тесто и запичат хляб без мая. Еврейското племе се отправя на път и на 7- я ден пресича Червено море , разтворило се по желание на Бог. Започва 40 годишното скитане на евреите в пустинята и в тогава се заражда еврейския народ.
Песах е праздник на пролетта, символизира пробуждането на природата, обновление на света и освобождение на човека.
Ред изследователи трактуват Песах като изход от Египетската земя, други го свързват с историята на праздника, който се чества от 15 до 21 число на месец нисан по еврейския календар. Празненството започва на 14 нисан вечерта, когато цялото семейство и гости се събират на празнична трапеза и четат Пасхалната Агада - история на Изхода на евреите от Египет .Тази трапеза се нарича "седер" и се провежда в строго определен ред векове наред и е символ на единният еврейски народ, уцелял в многовековното разделение.
Следващият ден е ден на молитва за религиозните и отдих на останалите , когато е забранена всякаква работа. След това следват 5 дни, наричани полупразник, някой от учрежденията работят половин ден, а някои не работят въобще. Пасхалната неделя завършва с още един празничен ден. Съвременните израелтяни обичат да пътуват в чужбина по време на празника или да устройват пикники на природа,да пътешествуват в страната.

Няма коментари:

Публикуване на коментар